Preocuparea pentru îmbunătățirea calității spațiului public din Sibiu se regăsește prioritar pe agendele de lucru a Asociației pentru Înfrumusețarea Orașului (AIOS) și asociației Develop, astfel că salutăm demararea proiectului de remodelare a Bdului. Mihai Viteazu, o inițiativă menită a aduce orașului un plus de funcționalitate. La fel ca și în cazul Căii Dumbrăvii, se vorbește despre un concept nou de mobilitate urbană prin care sibienii să fie încurajați să utilizeze mai mult bicicleta și mersul pe jos, precum și realizarea unor benzi de circulație dedicate transportului în comun.
Considerând că este un proiect important pentru orașul Sibiu, venim în sprijinul dvs. cu câteva puncte esențiale de care proiectantul considerăm că trebuie să țină seamă pentru ca rezultatele să satisfacă nevoile comunității sibiene. Recomandările de mai jos sunt rezultatul discuțiilor și informațiilor primite în grupul de mobilitate urbană din cadrul Primăriei Municipiului Sibiu, a cărui membri suntem, precum și a documentării realizate de către reprezentanții AIOS și a asociației Develop. Acestea sunt axate pe două puncte generale:
- Bulevard pentru oameni
- Mobilitate alternativă eficientă
Vorbim despre un proiect probabil unic în viețile noastre pentru Bdul. Mihai Viteazu, despre modificarea obiceiurile oamenilor, schimbarea totală a modului de a circula, inclusiv modificarea circulației pietonale a 20.000-30.000 de oameni (atâția câți trăiesc și lucrază în zonă). Toate aceste modificări trebuie să țină seamă de efectele în cascadă ce vor influența o zonă mult mai largă astfel că este necesar un studiu de impact realizat cel puțin pe întreg cartierul Hipodrom și prelungirea Mihai Viteazu – zona Doamna Stanca pentru a avea în vedere viitoare investiții necesare.
- Bulevard pentru oameni
Urmărind tema de proiectare, ne dăm seama că nu este pus suficient de mult accent pe circulația pietonală, aceasta fiind lăsată în plan secund. Considerăm că trebuie să luăm în serios sporirea gradului de confort al pietonilor, inclusiv prin crearea de spații de relaxare și zone dedicate teraselor sezoniere. Având în vedere că Bdul Mihai Viteazu este cel mai important bulevard comercial aflat în cel mai mare cartier al Sibiului, considerăm că studiul de trafic trebuie să țină cont și de circulația pietonală.
Ne îngrijorează perspectiva îngustării trotuarelor actuale pentru a lăsa loc circulației auto, benzilor speciale pentru autobuze, pistelor de biciclete și parcărilor realizate pe ambele sensuri de mers. Oricum am calcula, cei 17,40 m. ce îi avem acum până în axul drumului în zona cea mai lată a bulevardului, duce inevitabil la îngustarea trotuarului în varianta în care vom avea pe fiecare sens de mers câte o bandă de circulație auto (3 m.), o bandă dedicată transportului în comun (3,5 m.), parcări laterale (2,5 m.), o pistă de biciclete (1,5 m.) și cel puțin o barieră de protecție -spațiu verde- între parcare și pista de biciclete ori între pista de biciclete și trotuar (1,5 m.). Adăugând cel puțin 3 m. păstrați ca spațiu verde pe axul drumului, rezultă un trotuar chiar mai mic de 4 m., ceea ce face imposibilă amenajarea corectă a spațiilor de relaxare și a teraselor sezoniere, lăsând totodată și spațiu suficient de trecere pentru pietoni.
În configurația actuală, trotuarul are o lățime de 7,20 m. în zona comercială a bulevardului.
❶ Extinderea părculețelor existente și integrarea lor în aleea de promenadă ❷ Alei de promenadă dedicate petrecerii timpului liber cu o lățime suficient de mare pentru a fi amenajate terase sezoniere și puncte de atracție ❸ Realizarea de bariere de protecție între pista de biciclete și trotuar, prin plantarea de arbori, amplasarea de bănci de relaxare, montarea stâlpilor de iluminat ❹ Pistă de biciclete ≥ 1,5 m. lățime
Recomandăm analizarea amenajării viitorului bulevard Mihai Viteazu ținând cont în special de posibilitatea transformării acestuia într-o zonă de promenadă atractivă atât pentru comunitate cât și pentru comercianți, acesta putând deveni în viitorul apropiat al doilea centru dedicat petrecerii timpului liber, după Centrul Istoric al orașului. Modernizările aflate acum în proiectare ar putea avea un impact semnificativ (pe termen scurt, mediu și lung) atât pentru persoanele care locuiesc și lucrează în această zonă cât și pentru ceilalți cetățeni ai orașului dar și pentru turiști, cu o strategie de transformare a Bdului. Mihai Viteazu într-unul de promenadă, dedicat petrecerii timpului liber.
- Mobilitate alternativă eficientă
Nu mai este un secret faptul că sensurile giratorii sunt spaima bicicliștilor urbani, pistele de biciclete actuale din oraș neputând fi folosite la capacitate maximă din cauza dificultății traversării acestor intersecții. La fel de adevărat este că trăim o perioadă în care pistele de biciclete pot fi folosite pentru întreg transportul alternativ, trotinetele electrice fiind tot mai folosite și la noi. Acestea, coroborat cu faptul că Primăria Municipiului Sibiu va oferi sibienilor, în curând, 540 de biciclete prin sistemul de bike-sharing, sunt premisele nevoii de eficientizare a mobilității alternative în sensurile giratorii. Fără rezolvarea problemei mai sus amintite și amenajarea sensurilor giratorii încurajând deplasarea cu bicicleta, nu vom reuși creșterea gradului de deplasare cu mijloace alternative și renunțarea la automobilul personal.
Vă readucem în atenție modalitatea de amanajare a sensurilor giratorii, așa cum s-au dovedit eficiente de zeci de ani în țările vest Europene, modalitate potrivită pentru toate cele trei sensuri giratorii de pe Bdul. Mihai Viteazu. Considerăm că remodelarea acestui bulevard este o șansă extraordinară pentru testarea și în Sibiu a sensurilor giratorii prietenoase cu bicicliștii, astfel încât să devină un model pentru toate reconfigurările viitoare din oraș.
Vă prezentăm comparativ un sens giratoriu din Amsterdam ce are dimensiuni similare cu cel din Sibiu, de la intersecția Bdul. Mihai Viteazu și str. Nicolae Iorga. Recomandăm reducerea benzilor de circulație auto la doar o bandă în sensul giratoriu de aici, acest lucru fiind susținut și prin faptul că aproape toate arterele ce se intersectează aici au, oricum, doar o bandă de mers pe sens. Astfel se poate amenaja pista de biciclete circulară atât de necesară în toate sensurile giratorii, pentru o conectivitate eficientă între pistele de biciclete amenajate în oraș.
Pentru înțelegerea mai în detaliu a acestui sens giratoriu dat ca exemplu, vă recomandăm articolul A modern Amsterdam Roundabout publicat în anul 2013 dar încă actual.
În continuare, vă trimitem spre consultare ghidul metodologic de reglementare a proiectării, execuţiei, utilizării şi mentenanţei lucrărilor de infrastructură pentru biciclete, aflat în proces de aprobare: www.aios.ro/biciclete
Ca și până acum, Asociația pentru Înfrumusețarea Orașului Sibiu și Asociația Develop vă stau la dispoziție oricând prin membri și colaboratorii noștri, dorind să strijinim inițiativele lăudabile ale Primăriei Municipiului Sibiu ce duc la îmbunătățirea spațiului public.
Cu considerație,
Tudor Șt. Popa, Președinte Asociația pentru Înfrumusețarea Orașului Sibiu
Monika Tompos, Președinte Asociația Develop
In noua versiune PMUD 2021-2027 este propusa o solutie care propune implementarea infrastructurii dedicate pentru modurile durabile de deplasare, cu latimi rezonabile pentru fiecare, pastrand in acelasi timp incadrarea in profilul de 33m al strazii. Intersectia M.Viteazu – Nicolae Iorga se va redesena, se renunta la giratie, dar giratie olandeza poate fi implementata la Aurel Vlaicu si la intersectia cu Rahovei.